سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیجی مگ

نظر


داستان رشد اینستاگرام مانند درخشش یک ستاره درخشان بود که درخشش آن به چشم میلیون ها نفر روی زمین رسید. جالب است بدانید پس از گذشت چند هفته از انتشار این اپلیکیشن در اپ استور، حدود یک میلیون کاربر به عضویت این پلتفرم درآمدند. این اپلیکیشن به عنوان اولین پلتفرمی شناخته می شود که به کاربران امکان انتشار عکس و فیلم را ارائه می دهد. اما داستان پیدایش و ورود آن به کشورهای مختلف از جمله ایران چیست؟

در ادامه این مقاله با موضوعات مختلف مهم، تاریخی و اساسی مرتبط با اینستاگرام آشنا خواهید شد. احتمالا کمتر کسی فکر می کرد که پس از انتشار این درخواست، تعداد زیادی از کاربران دنیای مجازی شروع به انتشار عکس های خود کنند.

تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با اولین اپلیکیشن عکس و فیلم بیشتر آشنا شوید و تمامی حقایق تاریخی و اجتماعی آن را تحلیل کنید. برای شروع لازم است نگاهی به تاریخچه این اپلیکیشن و سال عرضه آن بیندازیم تا بدانیم دقیقا چند سال از ورود این پلتفرم جالب و منحصر به فرد به دنیای مجازی می گذرد.

اینستاگرام چند وقت پیش ایجاد شد؟ دانلود اینستاگرام با لینک مستقیم


ایده طراحی و ساخت این اپلیکیشن اولین بار در سال 2009 به ذهن کوین سیستروم رسید. در همان سال، اولین اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس و داستان ایجاد آن هنوز مشخص نبود، درست یک سال قبل از آن. برای اولین بار منتشر شد.

در 6 اکتبر 2010، کوین سیستروم 27 ساله تصمیم گرفت اولین اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس و ویدئو را در دنیای مجازی راه اندازی کند. البته ناگفته نماند که اینستاگرام در ابتدا فقط یک پلتفرم اشتراک عکس بود. اولین نمونه اولیه برنامه که در 6 اکتبر 2010 راه اندازی شد، یک نسخه وب به نام Burbon بود که از علایق شخصی کوین الهام گرفته بود.

پس از راه اندازی این اپلیکیشن در اکتبر 2010، سایت این پلتفرم در روز اول با 25 هزار کاربر جدید روبرو شد که برای باور کوین به آینده این برنامه کافی بود. فقط 2 سال بعد، درست قبل از عرضه عمومی اولیه برنامه در سال 2012، فیس بوک آن را به قیمت 1 میلیارد دلار (سهم و نقد) خرید.

اینستاگرام از چه سالی وارد ایران شد؟

همانطور که گفتیم سال 2012 زمانی بود که استفاده از اولین اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس در بین کاربران دنیای مجازی فراگیر شد. ایرانیان و کاربران ایرانی دنیای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و کاربران ایرانی با استفاده از آن، اولین نسخه اندروید و iOS را در اختیار جهانیان قرار دادند. با توجه به اینکه اولین نسخه این اپلیکیشن برای سیستم عامل IOS منتشر شد، نمی توان تاریخ ورود این پلتفرم به ایران را مشخص کرد.

در آن سال ها استفاده از سیستم عامل iOS در ایران مرسوم نبود و مدتی طول کشید تا ایرانی ها به جرگه کاربران این اپلیکیشن بپیوندند تا نسخه اندروید منتشر شود. با تمام این ویژگی ها می توان اواسط و پایان سال 2012 را به عنوان تاریخ خوبی برای ورود این اپلیکیشن به ایران معرفی کرد.

سال 2018 با افزایش محبوبیت اینستاگرام در بین کاربران ایرانی و جهانی به مرور زمان به سالی تاریخی برای کاربران اینستاگرام تبدیل شد. طبق آمار ارائه شده بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی به عضویت این اپلیکیشن محبوب درآمده و از فضای بالقوه آن استفاده کرده اند. با توجه به اینکه این اپلیکیشن محبوب میلیون ها کاربر در سراسر جهان دارد، سوال بعدی این است: اولین اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس و ویدئو در جهان چند کاربر دارد؟

اینستاگرام چند کاربر دارد؟

از زمان راه اندازی این اپلیکیشن در سال 2010 تاکنون، این فضای پلتفرم شاهد پذیرش تقریبا یک میلیارد کاربر از سراسر جهان بوده است! این بدان معناست که اینستاگرام جهان ما در حال حاضر در بین 4 شبکه اجتماعی برتر جهان قرار دارد و تقریبا یک چهارم کاربران فعال دنیای اینترنت در این پلتفرم فعال هستند.

با ورود جدیدترین نسخه این اپلیکیشن مشخص شد که علاوه بر یک میلیارد کاربر فعال، بیش از 200 میلیون کاربر در 9 ماه گذشته سال 2021 به این پلتفرم پیوستند. این آمار نشان می دهد که در ماه های پایانی سال 2021، رکورد کاربران جدید سالانه که قبلا به 100 میلیون نفر می رسید، اکنون در 9 ماه گذشته دو برابر شده است.

در مجموع حدود 28.88 درصد از 4.8 میلیارد کاربر فعال اینترنت جهان به این اپلیکیشن دسترسی دارند و حدود 26.3 درصد از 5.27 میلیارد کاربر فعال اینترنت موبایل از این اپلیکیشن استفاده می کنند.

اولین پست در اینستاگرام

داستان اولین پست در اپلیکیشن اینستاگرام مربوط به تصویر یک سگ است. کوین سیستروم 27 ساله (خالق ایده اینستاگرام) مدتی قبل از ظهور با انتشار عکسی این درخواست را آزمایش کرد. این عکس که به عنوان اولین پست اینستاگرام شناخته می شود، یک سگ ولگرد بامزه را نشان می دهد که در کنار کوین سیستروم ایستاده و به دورین نگاه می کند. بله، کوین تنها یک حضور در این پست دارد. این پای راستش است که دمپایی پوشیده است.

آقای سیستروم بعداً اعتراف کرد که اگر می دانست این عکس به اولین پست اینستاگرام تبدیل می شد، تمام تلاش خود را می کرد. این عکس مربوط به زمانی است که کوین به مکزیک سفر کرد و با دیدن سگی تصمیم گرفت با او عکس جالبی بگیرد.
 برای دانلود برنامه اندروید اینستاگرام به اپ ناب مراجعه نمایید.
کشور مبدا اینستاگرام

اپلیکیشن اینستاگرام که اکنون متعلق به فیسبوک است، یک اپلیکیشن آمریکایی محسوب می شود و در ایالات متحده ثبت شده است. البته این اپلیکیشن برای کاربران آمریکایی طراحی نشده است و همانطور که می دانید برای تمامی کاربران دنیای اینترنت در دسترس است. این اپلیکیشن امکان اشتراک گذاری عکس و فیلم با مکان های مختلف از سراسر جهان را فراهم می کند و در واقع یک پلتفرم جهانی محسوب می شود.

چند کاربر در کشورهای مختلف در اینستاگرام وجود دارد؟

همانطور که گفتیم اپلیکیشن اینستاگرام در حال حاضر تقریبا یک میلیارد کاربر فعال در قلمرو خود دارد. هند اکنون 180 میلیون کاربر فعال دارد و پس از آن ایالات متحده یا 170 میلیون کاربر فعال قرار دارند. برزیل با 110 میلیون نفر در جایگاه سوم قرار دارد و در مجموع 17.54 درصد از جمعیت 7.9 میلیارد نفری جهان در حال حاضر عضو اپلیکیشن اینستاگرام هستند.

تصمیم گرفتیم با ارائه آمار دقیقی از تعداد کاربران این اپلیکیشن در کشورهای مختلف به شما در درک بهتر محبوبیت اینستاگرام کمک کنیم. به ادامه این مقاله توجه کنید:

هند: 180 میلیون کاربر

ایالات متحده 170 میلیون کاربر

برزیل: 110 میلیون کاربر

اندونزی: 85 میلیون کاربر

روسیه: 56 میلیون کاربر