سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیجی مگ

نظر

در معماری ایرانی هرگاه چند طاق پوش در کنار هم جای میگیرند، دهانه کوچه میانی یا میان وار بیش از کوچههای دیگر است و از دهانه بر وارها با کوچههای دیگر کمکم کاسته میشود و کوچه کناری که طاق آن روی دیوار پرت (دیواری که پشت آن آزاد است) مینشیند کمترین دهانه را دارد تا از رانش طاق کمکم کاسته شود و دیوار پرت را نیندازد؛ ناگزیر نمای میانوار که به روی سرای سرگشاده باز میشود پردهانه تر و بلندتر میشود و از مردم واری آن میکاهد. دو دهانه این سردر با کاشیهای فیروزهای مزین شده و روی دو پایه سنگ مرمری، گلدانی به شکل زیبا قرار گرفته است. در قسمت میانی این محراب سنگ مرمر بسیار خوش تراشی به چشم می خورد. علاوه بر مسجد و تکیه، وجود عناصر نمادین از جمله نخل، سقاخانه و سکوی میانی به ارتقای معنوی میدان امیرچخماق به عنوان فضای مذهبی شهر کمک کرده است. ارتفاع بخش میانی این تکیه نسبت به سایر طاق نماها بیشتر است و دلیل این قضیه احتمالا این است که این قسمت مکانی برای بزرگان شهر بوده تا با اجتماع در آن بتوانند به تماشای تعزیه مشغول شوند. تلاش کردهاند تا این مجموعه، شبیه به یک غار طبیعی به نظر برسد و به همین دلیل دارای راهروهایی با ارتفاعهای مختلف است. در دو طرف شبستان مسجد طاق نماهایی شبیه مسجد سرپلک وجود دارد، که قسمت عقب آن به دو راهرو در طرفین منتهی می شود.

مسجد جمیرا دبی - فیلم و عکس از مسجد جمیرا دوبی - ویزای دبی میدان خان با مغازه های اطراف خود راهی به مسجد ریگ دارد. برای تجربه سفری به یاد ماندنی در این میدان و همچنین شهر کویری یزد با شیدرخ تراول راهی این خطه از خاک ایران زمین شوید و با دنیایی از علم و تجربه به شهر خود بازگردید. عواملی نظیر رطوبت نسبی، بارش اندک، تبخیر فراوان و دور بودن از دریا سبب غالب شدن آب و هوای گرم در منطقه شده است. ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور ادامه داد: سفر رهبری یکی از اهدافش کمک به دستگاه های اجرایی است تا به نیاز نیازمندان جامعه در حد وسیع کمک کنند و سفر ایشان به یک معنا کمک رسانی به مسئولان در دستگاه های اجرایی است و از جهت دیگر دیدار مردم با رهبرشان باعث نشاط مردم می شود و استان و منطقه با یک شرایط روحی و ذهنی ویژه ای روبرو می شود. بعد از ساخت این قنات و زندگی بخشیدن به منطقه، خان بزرگ، باغ دولت آباد را در این مکان بنا کرد.در آن زمان، باغ چهار منار خارج از محدوده شهر یزد قرار داشت، با وجود این، اطراف باغ با درختان بلندقامتی پوشیده شده بود و از خارج از باغ، داخل آن دیده نمی شد. جالب است بدانید که تا اواسط دوران حکومت پهلوی اول نیز همین حمام در شهرهای مختلف کشور دیده میشد. رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور ادامه داد: در سفرهای مقام معظم رهبری به استانها که معمولا این توفیق را داشته ام که در خدمت این بزرگوار باشم از نزدیک شاهد بوده ام که این سفرها برکات فراوانی برای مردم آن استان دارد. بخش هایی نیز از جمله عمارت نقاره خانه در دوره قاجار از میان رفت. زمانی که مغولها به ایران حمله کردند، زیرساختهای علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور از میان رفت. با وجود آنکه امروزه از آن خیابان قدیمی چیزی باقی نمانده است، اما چهار باغ عباسی همچنان یکی از جاذبههای زیبای شهر اصفهان محسوب میشود.

این باغ زیبا که در محله چهار منار قرار گرفته است، یکی از قدیمیترین باغهای شهر یزد محسوب میشود. محور طولی دیگر که از سمت شمالی کوشک میگذرد دارای جویی در میان است که آب جوی شاهی بدان وارد می شده است. تکیه به مکانی گفته می شود که دارای غرفه های بسیار است و مردم در هنگام مراسم عزاداری در آن جمع می شوند. گفته شده که بنای آن توسط امیر مبارزالدین احداث شده است. مسجد امیر چخماق که با نام مسجد دهوک نیز شناخته می شود، قدیمی ترین بنای میدان است. آن میدانگاه از همان زمان به میدان امیر چخماق مشهور شد و کمی بعدتر، بنای مسجد را نیز ، مسجد امیرچخماق خواندند. این گسترش با ایجاد بازاری در دروازه مهریز و سپس ایجاد مجموعه امیر چخماق محقق شد. سردر قیصریه شامل چهار درِ فرعی، یک دروازه اصلی و یک حوض است و بر بالای آن نقاشیهایی به قلم رضا عباسی، ناقوس دیر هرمز و ساعت قلعه پرتغالیها به چشم میخورد. بازار خان یزد، از بازارهای کوچکتری تشکیل شده: بازار زرگری، بازار پنجه علی، بازار علاقبندی، بازار ملا اسماعیل، بازار کاشیگری، بازار افشار، بازار چیتسازی، بازار مسگری، بازار شاهزاده فاضل، بازار دروازه مهریز و بازار نخود بریزها نام دارند. امیر چخماق در مواقعی که جنگ های حساس صورت می گرفت با شتاب از شهر یزد خود را به لشکر شاهرخ می رساند و روابط ایشان با شاهرخ تیموری، نزدیک و بسیار مستحکم بود. در سال 841 قمری یکی از حاکمان یزد به نام امیر جلال الدین چخماق، در طی دومین سفر به یزد، دستور به ساخت مسجدی به نام دهوک سفلی داد. یکی از قسمت های مهم مجموعه میدان امیر چخماق، مسجد دهوک است. در مقابل این مسجد بازارچه بزرگی وجود دارد که اصناف گوناگون در آن به کسب و کار مشغول هستند.

در مقابل تکیه حوض بزرگی ساخته شده است که متشکل از چندین مجسمه و فواره های آب است. مورد دیگری که باعث میشه میدان نقش جهان اصفهان، یه شاهکار معماری معرفی بشه اینه که در اطراف میدان به این بزرگی حدود 200 تا حجره در دو طبقه ساخته شده! هتل عباسی اصفهان یکی از بزرگترین و با سابقهترین هتلهای خاورمیانه و شاهکار هنر معماری ایرانیان است. بخش عمده بناهای دیدنی میدان امیرچخماق در نماسازی از مصالح رایج مثل آجر و کاهگل استفاده کردهاند. براین اساس هنگامی که در بالادست حوزه آبخیز به دلیل ساخت سد و حفر چاههای عمیق و نیمهعمیق اضافهباری برای استفاده از آب تعریف میشود، حقابه مناطق پایین دست کور میشود. کتیبه سر در مسجد به خط ثلث علیرضای عباسی و مورخ به سال 1025 حاکی از آن است که شاه عباس این مسجد را از مال خالص خود بنا کرده و ثواب ان را به روح جد اعظم خود شاه طهماسب اهدا نمودهاست. شکل منارهها، گنبد و کاشیکاریهای این مسجد بسیار هنرمندانه طراحی شده است. اگر همه ی این نشانه را ببینی، قدم به باغ دولت آباد، یکی از قدیمی ترین باغ های ایرانی گذاشته ای که دارای آوازه ای جهانی است و 260 سال قدمت دارد. آیت الله تقوی ادامه داد: سفر ایشان تا این حد فضای عمومی را تحت تاثیر قرار داد تا جامعه اسلامی با وحدت ، یکپارچگی ، صفا و صمیمیت از رهبرشان استقبال کرند. حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم مهاجریان ادامه داد : با تمام این شرایط مردم طبس صحنه انقلاب را ترک نکردند و با حضور آیت الله خامنه ای ، آیت الله رفسنجانی ، شهید هاشمی نژاد ، و آیت الله واعظ طبسی در طبس باعث شد تا موتور انقلاب شتاب بیشتری بگیرد.

معمار«چارلز باری» (که بیشتر به خاطر ساخت خانه های پارلمان معروف است) طراحی جدیدی از میدان ارائه داد که شامل دو سطح بود و چندین پله آن ها را جدا می کردند. وی برخی از برکات سفر رهبر انقلاب اسلامی به استانها را حل مشکلات استان، گوش کردن به درد دلها از طریق نامه ها و بودجه هایی که وارد استان می شود و مسائل عمرانی را شتاب می بخشد نام برد. وی که از سرداران و امرای شاهرخ تیموری بود، پس از رسیدن به مقام حاکم یزد، با همکاری همسر خود، ستی فاطمه خاتون، مجموعهای متشکل از تکیه، میدان، حمام عمومی، کاروانسراها، خانقاه، قناتخانه و چاه آب سرد را برای آبادانی یزد ساخت. این میدان در زمان امیر جلالالدین چخماق، از حاکمان شاهرخ تیموری ساخته شده است. مجموعه میدان امیر چخماق در سال های آغازین ساخت به سه آب انبار مجهز بوده است. در سال 861 هجری حاجی قنبر جهانشاهی در کنار میدان امیر چخماق بازار و کاروانسرایی ساخت که بازار آن به بازار حاجی قنبر مشهور شد. تکیه امیر چخماق در سال 1330 و مسجد امیر چخماق در سال 1341 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند . کتیبههای مسجد که با خطوط ظریف و چشمنواز کوفی و ثلث بر کاشیهای الواح نقش بستهاند، این موضوع را ثابت میکنند. اهمیت این موضوع همه ادیان را بر آن داشت تا عبادتگاهی ویژه را برای این خلوت در نظر بگیرند. وی خاطر نشان ساخت: در سفر رهبری به استان همدان در روز آخر که هیئت ها به شهر ها رفته و ماموریتشان را انجام داده بودند مسئولان امنیتی و قضایی استان اظهار نظر می کردند که از یک هفته قبل که خبر آمدن ایشان منتشر شد فضا، فضای دیگری شد و کلانتری ها خلوت شده و دیگر مراجعه ای نداشتیم .

وی ادامه داد: قضات نیز می گفتند دادسرا ها و دادگاه های ما نیز خلوت شده و حتی اختلافات خانوادگی به صفر رسیده است. همچنین در وسط این میدان که به آن، در کوشک می گفتند بناهای نظامی دوره های مختلف مانند دوره ی تیموریان و آق قویونلوها وجود داشت. قدمت تاریخی میدان امیر چخماق به دوره ی تیموریان اختصاص دارد. یک نکته جالب در رابطه با مسجد امیر چخماق این است که این مسجد دارای دو شبستان تابستانی و زمستانی است که بنا به اقتضای شرایط آب و هوایی از آن ها استفاده می شده است. یکی از این آب انبارهای باقی مانده با نام آب انبار پنج بادگیر یا ستی فاطمه شناخته می شود که به فرمان حاکم وقت برای استفاده مردم ساخته شد. با ورود به این شربتخانه همه چیز از دکوراسیون و میز و صندلی تا منو و حتی لباسهای پرسنل شما را به گذشتههای دور اصفهان میبرد. در مطلب جاهای دیدنی زرتشتیان لیست کاملی از این اماکن گردشگری را به شما عزیزان ارائه کردهایم. هیچگونه نشانه ای از حضور این شیرهای سنگی و ارتباطات زمانی و موضوعی خاصی برای آنها با پل خواجو نمیتوان یافت؛ چرا که اصولاً ماهیت اصلی و چرایی گسترش این شیرها به ویژه از دوران صفویه به این سو، مرتبط با مسائل و اماکن مذهبی است. در طی تغییراتی که رضا شاه در بنای مجموعه به وجود آورد، فاصله ی موجود میان مسجد و میدان از بین رفت. این مسجد در ضلع شرقی نقش جهان قرار دارد. مدخل ورودی به دهلیزى راه پیدا می کند که به صورت شمالى - جنوبى ساخته شده است که عمارت عالی قاپو در پشت این دهلیز قرار دارد.

میدان امیرچخماق در طول سالیان متمادی نقشهای تاریخی، مذهبی، تفریحی، اجتماعی و اقتصادی را بر دوش کشیده است و به عنوان نماد و نشانه شهر یزد شناخته میشود. این آتشکده که در میان زرتشتیان یزد با نام وَرهُرام نیز شناخته می شود، آتش مقدس ورهرام را در دل خود جای داده است. در کنار جذابیت معماری خود ساختمان، آثار ارزشمند موجود در این موزه هم اشیایی خاص مانند اسلحه، سکه، قفل، تمبر، مجموعه خطی و نمونههایی از برنزهای لرستان هستند. نماینده مقام معطم رهبری در شهرستان طبس گفت: میدان امیر چخماق یزد گنجایش خیل عظیم مردم استان یزد را در استقبال از رهبر فرزانه نداشت و مردم در کوچه و خیابانهای اطراف نیز تجمع کرده بودند و من آرزو کردم کاش یزد میدان بزرگتری داشت تا همه در آن جمع شده و دنیا شاهد این عظمت و استقبال مردم می بود. همسر امیر چخماق که ستی فاطمه خاتون نام داشت در جهت آبادانی این منطقه کوشش بسیار کرد. شهر یزد در منطقه کویری قرار گرفته، که در طول تاریخ با مشکل کمبود آب روبهرو بوده است. بعد از اینکه در سال 1838 ساخت گالری ملی در بخش شمالی میدان به پایان رسید افراد زیادی تمایل پیدا کردند تا بناهای بیشتری در این منطقه ساخته شود و اینجا رونق بیشتری پیدا کند. با این طرح موافقت شد و کار ساخت و ساز میدان در سال 1840 شروع شد و 5 سال بعد به پایان رسید. بعد از چند سال تاخیر، کار ساخت و ساز این میدان در سال 1830 شروع شد «ناش» این محل را صاف کرد اما قبل از اینکه چیزی در آن بسازد از دنیا رفت و کار ساخت میدان متوقف شد. فضای ما به ده قسمت تقسیم شد و ساخت و ساز شروع شد. در ساخت حوض تراز بودن این سازه اهمیت ویژه دارد و بدین منظور تمهیدات خاصی در نظر گرفته میشود.

مساحت این کاخ به 1800 متر مربع می رسد و 6 طبقه دارد. در این دریاچه مصنوعی 30 هزار متر مربعی امکان قایق سواری برای کودکان و نوجوانان نیز فراهم شده است. بهطورکلی به همان اندازه که میدان نقشجهان و عمارات تاریخی اطراف آن یاد آورد معماری و هنر دوران صفوی است مسجد جمعه و محلات پیرامون آن افسانه زندگی در عهد سلجوقیان و روزگار پیش از آن را بیان میدارد. وی بیان کرد: این شهر را به نام شهر انقلاب می نامیم زیرا در زلزله سال 57 به کلی ویران شد و اینجا در نظام جمهوری اسلامی ساخته شده است. طرح کلی این نخل به شکل سرو می باشد که از دیرباز در بین ایرانیان مقدس بوده و نمادی از آزادگی است. آتشکده بهرام یزد مکانی مقدس است بوده که امروزه به یکی از جاهای دیدنی یزد برای مسافران بدل گردیده است اما همچنان برای ورود به این مکان مقدس م بایست آداب و رسوم خاصی را مد نظر داشته باشید. بنای اصلی عالی قاپو در 6 طبقه ساخته شده است که در طرفین درب ورودی دو سکوی سنگی وجود دارد. و از لحاظ بین المللی نیز بازتابهای گسترده ای دارد. امیر چخماق نام میدانی در بافت تاریخی شهر یزد است که مجموعه ای از بناهای مختلف از جمله بازار، تکیه، مسجد، دو آبانبار و یک بقعه را در خود جای داده است و از آن به عنوان یکی از شاخص ترین مجموعه های تاریخی و گردشگری یزد یاد می شود. بازار، بقعه، تکیه، مسجد، کاروانسرا و دو آب انبار که قدمتشان به قرن 9 هجری و دوره تیموریان برمیگردد از مکانهای دیدنی این میدان هستند. مجموعه امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجدو دو آبانبار که قدمتشان به دوره تیموریان میرسد.تکیه امیر چخماق در سال 1330 و مسجد امیر چخماق در سال 1341 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.میدان امیرچخماق، یکی از شاخصترین مجموعههای تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب میشود.

بانی ساختمان اصلی مسجد را گرشاسب آل بویه (قرن ششم) می دانند ولی مسجد کنونی مربوط به آل مظفر و تیموریان (قرن هشتم و نهم) است. یکی از مشهورترین چهارباغهای ایران، چهارباغ عباسی اصفهان است که هر چند امروزه از عظمت و شکوه آن چیز زیادی باقی نمانده است، ولی در زمانی نه چندان دور مورد توجه هنردوستان ایرانی و جهانگردان سایر ملل قرار داشته است.هر زمانی که میخواهید به اصفهان سفر کنید به یاد داشته باشید که کجارو به شما کمک میکند تا بتوانید سفرتان را با پایینترین هزینهها آغاز کنید. میدان امیرچخماق به دلیل وجود حسینیه و متبرک بودن در نظر مردم، برای مدتی به محل دفن مردگان تبدیل شد ولی با روی کار آمدن پهلویها قبرها ویران گردید و میدان جان تازهای گرفت اما بخشهای زیادی از این مجموعه با خیابانکشیهای دوره پهلوی از بین رفت. بیشترین کالاهایی که امروزه در این بازار به فروش می رسند عبارت اند از شیرینی، طلا و فرش. این هتل سنتی دارای 13 واحداقامتی است که با طراحیهای سنتی، جلوه بسیار زیبایی را از خود نشان داده است. در بخشی از بناها هم نماسازی صورت نگرفته و یا نماسازی نیازمند ترمیم و نوسازی است. در سال 1812 شاهزاده چارلز چهارم که در آن زمان نائب السلطنه بود و هنوز پادشاه نشده بود از معمار «جان ناش»خواست تا ناحیه ای که امروز در آن میدان ترافالگار قرار دارد را نوسازی کند.

کافه رستوران هوگر یکی از بهترین رستوران های اصفهان است که هم برای کیفیت غذا و هم برای فضای زیبا، دلتان میخواهد نه یک بار بلکه چند بار به آن سر بزنید. اگر پاییز به این کافه رفتید حتماً در حیاط بنشینید و آش رشته سفارش دهید، مطمئن باشید از این انتخاب پشیمان نمیشوید. فرماندار شهرستان طبس نیز گفت: به نیابت از مردم ولایت مدار شهرستان طبس مخصوصا خادمان مردم سفر مقام معظم رهبری به استان و سفر شما را به طبس خوش آمد می گویم . آیا شما از خانه دهدشتی اصفهان بازدید کردهاید؟ بایگانیشده از اصلی در 19 نوامبر 2021. امام جمعه طبس اظهار داشت: در طول دفاع مقدس نیز حضور این مردم چشمگیر بوده است که نتیجه آن 205 شهید ، 133 جانباز ، 23 آزاده و 9 شهید گمنام است. تقوی ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور و نماینده مقام معظم رهبری در طبس گفت: دشمنان منتظر بودند تا بعد از مرگ امام خمینی (ره) برنامه های خود را در کشور اجرا کنند ولی بعد از ایشان رهبری با تمام خلق و خوی های خمینی آمد و امید آنها در این زمان هم ناامید شد. از همین رو آتشکده ها محل های مقدسی برای این عزیزان محسوب شده، و در آنجا انواع مراسمات دینی و مذهبی از جمله خواندن اوستا و گات ها را به جای می آورند.

این آتشکده که از سال 1378 در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت شده، همزیستی ادیان مختلف الهی را از زبان خود برای بینندگان بازگو می کند. این برج که امروزه به یکی از دیدنی های یزد تبدیل شده، در گذشته، قبرستانی برای زرتشتیان بوده است. برای بازدید از این باغ زیبا به شهر یزد سفر کنید سپس سراغ محله پامنار را بگیرید یا از روی نقشه به سمت بلوار دولت آباد بروید و در خیابان شهید رجایی کوچه فردوسی را بیابید. ساعت بازدید باغ دولت آباد یزد را بهتر است در سایت ببنید بعد اقدام به بازدید کنید. این صفحه آخرینبار در 29 آوریل 2015 ساعت 14:25 ویرایش شدهاست. برای بازدید از کاخ عالی قاپو اصفهان می توانید همه روزه به جز روزهای چهاردهم و پانزدهم خرداد، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، تاسوعا و عاشورای حسینی، از ساعت 9 صبح الی 18 عصر اقدام نمایید. فهادان نام محلهای اصیل در بافت سنتی یزد است که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد. آیت الله تقوی مدیریت ، بینش ، شجاعت ، تقوا، فقاهت و بسیاری دیگر از موارد را از ویژگی های مقام معظم رهبری دانست که هریک از ویژگی ها از دیگری برجسته تر است. این مسجد از جهات مختلف دارای در ورودی است که دسترسی به آن را راحت کرده است. این مسجد از لحاظ زیبایی و وسعت در جایگاه دوم مساجد شهر یزد قرار دارد. در همه ساعات شبانه روز می توانید از این میدان بازدید کنید. این نقش و نگاره ها سرلوحه دهنده های پل هستند که در زمان های مختلف توسط افراد سرشناس و هنرمند در شهر اصفهان بر روی پل خواجو نقش بسته اند و هنوز پس از گذشته این همه سال، جذابیت خاص به خود را دارند. پلتفرم جاباما یک سامانه تخصصی برای اجاره اقامتگاه در همه شهرهای ایران از جمله اصفهان است که بهصورت آنلاین، امکان مشاهده، بررسی و رزرو اقامتگاهها را فراهم میکند.

در دورههای بعد، پس از گذر از تحولات بسیار، بدنه جنوب شرقی، به تنها جداره باقیمانده میدان تبدیل شد که همان بدنه اصلی تکیه امیرچخماق، است. بهارنارنج با داشتن دکوراسیونی منحصر به فرد انتخاب بسیاری از سلبریتیها و هنرمندان است. وی از نماینده مقام معظم رهبری که به طبس سفر کرده خواست تا خواسته مردم طبس مبنی بر حضور رهبری در طبس را به ایشان منعکس نماید. معماری این باغ به گونهای است که آب همیشه در سطح باغ جلوه گر است و همین زیبایی باغ را دوچندان کرده است. برخی می گویند که در این محوطه هشت باغ زیبا وجود داشته و از آنجایی که هر یک از آن ها زیبایی خاص و منحصر به فردی داشتند این مجموعه را هشت بهشت نامیده اند. یکی از تجربه های متفاوتی که میتوانید در سفر خود به شهر اصفهان رقم بزنید، تماشای انواع پرندگان در باغ پرندگان اصفهان است. وی افزود : مردم در حالیکه تمام هستی خود را از دست داده بودند وقتی شاه به اینجا آمد به فرودگاه خاکی رفتند و با شعار مرگ بر شاه اجازه ندادند شاه پیاده شود و او نیز فرار کرد. در سال 1380 در طی تغییر سیستم آب رسانی، آب انبار ستی فاطمه خشک شد و از مخزن آب انبار به زور خانه ی صاحب الزمان تغییر کاربری پیدا کرد. وی گفت : هر کجایی که این بزرگوار قدم گذاشته اند قدمشان خیر بوده و با تاثیری که در فرهنگ عمومی آن استان گذاشته توانسته وضع فرهنگی جامعه را تغییر دهد.