سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیجی مگ

پل ورسک . مهم ترین آثار سازه ای ایران برای رفتن به جواهرده کافی است ابتدا به شهر رامسر بروید. مالیات ابریشم 30 تومان در سال است . آبوهوای این روستای زیبای ییلاقی در اکثر فصلهای سال خنک بوده و متوسط دما در بهار و تابستان بین 10 تا 12 درجه است، به همین دلیل بسیاری از اهالی استان گیلان و مازندران برای فرار از هوای شرجی و گرم تابستان، وارد این روستای خوش آبوهوا میشوند. طبیعت مرتعی و کوهستانی و از سوی دیگر فرهنگ و تمدن خاصی که اولین نمایهی کالبدی آن قرار گرفتن خانهها در ماسوله است، طوری که با یک نگاه گویی پلکانهای بزرگی از کوه به دره کشیده شدهاند. جالب است بدانید که یکی از مهندسان این پروژه بزرگ، والتر اینگر اتریشی بوده که در جریان پروژه فوت میکند. تور دریاچه عروس یک سفر یک روزه به دو منطقه جذاب گردشگری استان گیلان است. گرگان هم طبیعت دارد هم تاریخ و همین سبب میشود که حتی سختگیرترین آدمها برای انتخاب مقصد سفر نیز به راحتی آن را در اول فهرست مقاصد مسافرتیشان قرار بدهند. عده ای دلیل انتخاب نام مارکوه برای این منطقه را تعداد زیاد مارهای این منطقه می دانند اما واقعیت این است که مار در گویش مردم شمال کشور به معنای مادر است. پیش از آنکه به این سوالات جواب دهیم که نمک آبرود کجاست و بهترین زمان سفر به این منطقه چه فصلی است؟ مدیرعامل شرکت گاز مازندران می گوید: مردم باید در مصرف گاز صرفه جویی بیشتری کنند و به آنان این قول را می دهیم که تا پایان زمستان قطعی گاز در استان در بخش خانگی نداشته باشیم.

یکی از کارهایی که در این مدل سفرها لازم که انجام دهید، پیک نیک کردن است. به لحاظ ویژگیهای منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است . شهریور 1385: ثبت کهنه ماسوله در فهرست آثار ملی (شرفی ماسوله، فرهاد و فروغی ماسوله، ناصر (1372)، شهر من ماسوله، شهرداری ماسوله). شاید در نگاه اول معماری پلکانی شهر ماسوله بیش از هر چیز دیگری توجه گردشگران را به خود جلب کرده و این شهر تاریخی را به یکی از مقاصد برتر در فهرست دیدنیهای علاقمندان به سفر تبدیل کند، اما وجود کوهستانهای مرتفع، جنگل، ییلاقات سرسبز و آبشار از جمله زیباییهای طبیعیای هستند که گردشگردان و طبیعتگردان فراوانی را به خود جذب میکنند. وجود ارزشمند زیباییهای طبیعی و تاریخی در این شهر سبب شده است تا این شهر زیر نظر میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست قرار گرفته و نام این شهر از تاریخ 30 مرداد سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در انتظار ثبت به عنوان میراث جهانی نیز قرار بگیرد. سد لار سد لار در استان مازندران و در 75 کیلومتری شمال شرق تهران و 100 کیلومتری شهر آمل بین کوههای البرز زیر قله دماوند در ارتفاع 2531 متری از سطح دریا احداث گردیده. به فراخور آب و هوا، شیب زمین، برای دفاع راحتتر در برابر گروههای چپاولگر و البته برخورداری از معماران چیرهدست زنجیروار ساخته شده است و نیز شواهدی چون گویش قدیمیهای ماسوله که حتی به فارسی پیش از ورود اعراب بر میگردد مثلاً «هفت»، «هپت» و «اسب»، «اسپ» تلفظ میشود و به «خانه»، «ک ء» گفته میشود همانطور که در فارسی باستان گفته میشد و مرد را کدوان و زن را کدبانو میگفتند و در واقع میشود گفت ماسوله شهری است با ناگفتهها و ناشناختههای بسیار (شهبازی ماسوله مصطفی(1389)، پایاننامه «تاثیر گردشگری فرهنگی بر احیا صنایع دستی و هنرهای سنتی ماسوله»، دانشگاه سوره تهران).

گورهای گبری در دو نوع سردابهای و خمرهای وجود دارند که با توجه به اعتقادات هر قومیت متفاوت است. هزینه آن بستگی به زمان سفر شما دارد و در هر زمان متفاوت است. شهری که در آن خانهها چیدمانی متفاوت و اعجابانگیز داشته و بر روی یکدیگر سوار شده و از کوه بالا رفتهاند. پناهگاه سنگی گیلارکش، در شمال این روستا ر ارتفاع یک هزار و 780 متری روی دیوارهای صخرهای قرار گرفته است. شهر کلاردشت، دشتی بزرگ در میان کوهستانهای البرز است. یکی از ضعف های حوزه ی گردشگری در ایران نبود عکس های خوب از جاذبه های گردشگری است، ما پیشنهاد می کنیم که حتما عکس های از طبیعت ایران در حین سفرهایتان تهیه کنید و با ما در میان بگذارید. یکی از مهمترین و شاخصترین مقاصد گردشگری در ایران و به ویژه در استان گیلان، شهر تاریخی و دیدنی ماسوله است. اقامت در جواهرده چگونه است؟ روش های مختلفی برای اقامت در این منطقه وجود دارد؛ مثلاً اگر اهل کمپ زدن هستید، می توانید در فصل های خوب سال در این منطقه اقامت داشته باشید. از طرفی دیگر اشغال ایران در سال 1320 شمسی و در جریان جنگ جهانی دوم، باعث بروز هرج و مرج و قحطی شده و دلیلی دیگر بر کاهش جمعیت شهر ماسوله شد.

همچنین بافت تاریخی ماسوله به عنوان نمایندهی آثار تاریخی ایران در طرح میراث فرهنگی و گردشگری یونسکو در بین هشت کشور آسیای میانه و هیمالیا شناخته شده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده این تصویر مربوط به تاریخ 5 اردیبهشت ماه سال 1315 است. تا همین چند سال پیش، بخشهایی از این دیوار زیر خاک نهفته باقی مانده بود. با قرار گرفتن بر روی قلههای این روستا احساس میکنید که بر روی ابرها قدم میگذارید، زیرا ابرها دقیقا در زیر پاهای شما قرار دارند و آسمان را بسیار به خود نزدیک میبینید. خوردن یک غذای لذیذ در آب و هوای بکر این منطقه پس از پیاده روی یک گزینه عالی محسوب می شود. قلههای سرخ تله، واژک سه براره رژه و سماموس از مهمترین و جذابترین جاهای دیدنی این منطقه ییلاقی محسوب میشوند. پس از آن که از بازار رامسر عبور کردید، به سه راهی فلسطین می رسید. جواهرده چهار ماه سال قابل سکونت است و گردشگران هم با توجه به امکانات رفاهی که در این منطقه قرار گرفته است می توانند در هر فصل به آن جا بروند. برخلاف فصلهای سرد سال، بهار و تابستان ییلاق جواهردشت فرصت خوبی برای دور شدن از آب و هوای گرم و شرجی است و ازاینرو، بسیاری از افراد اعم از اهالی، دامداران و خوانین منطقه، روزهای گرم سال به این ییلاق خوش آب و هوا پناه میآورند.کوه مرتفع سماسوس که بلندترین قله گیلان یا بام استان گیلان نیز شناخته میشود، در نزدیکی این روستا قرار دارد و از این جهت، کوهنوردان بسیاری برای صعود به این قله راهی جواهردشت میشوند. ییلاق این روستا در میان اهالی روستاهای اطراف نیز محبوبیت بالایی دارد و در فصول گرم سال، از بسیاری از روستاهای اطراف نیز به روستای فیلبند می آیند تا از آب و هوای عالی و طبیعت مطبوع آن بهره مند می شوند؛ اما در فصول سرد، ساکنان روستا هم به مناطق دیگر می ر وند و روستا خالی از سکنه می شود.

این مسجد 700 سال پیش به همت “شل شریف” از بزرگان جواهرده برپا شد و نام او را در میان مردم روستا جاودانه کرد. رودخانه زیارت نیز که از میان پارک جنگلی ناهارخوران عبور می کند چشم انداز فوق العاده ای به این جاذبه مهم و مشهور استان گلستان داده است. چشم اندازی که در ارتفاعات این منطقه وجود دارد قطعا بسیار دلپذیر است و ارزش سختی های بالا رفتن از مسیر کوه نوردی این منطقه را نیز دارا می باشد. پل ورسک یکی از قدیمیترین پلهای راهآهن ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سوادکوه قرار دارد. بخش نخست در فرهنگهای ایرانی به معنای کوه و مانع و بخش دوم نیز به معنای بلند است که در ترکیب با «های» تصغیر به مفهوم «مانند» آمده است؛ بنابراین ماسوله را میتوان «کوه بلند» و «کوه مانند» معنا کرد. همچنین در دهستان فیلبند چشمه های زیادی وجود دارد ، لار چشمه کوچکی در منطقه است که دارای نمک معدنی زیادی است و از این چشمه برای درمان درد کلیه استفاده می شود. بنابراین این منطقه کاملاً سرسبز و مملو از انواع درختان است. در دشت لار علاوه بر زیبایی های چشم نواز، انواع گیاهان دارویی و خوراکی نظیر پیازک، قارچ وحشی، باریجه، شیرین بیان و بارهنگ یافت می شود. در این منطقه شما می توانید انواع مربا، ترشی و صنایع دستی مختص به این منطقه را ببینید و خریداری کنید. در این منطقه هم آلاچیق و دکه هایی وجود دارد که می توانید در آن ها استراحت کنید و صنایع دستی این منطقه را خریداری کنید. در روستای جواهرده رستوران های مختلفی وجود دارد که می توانید در مناطق مختلف این روستا به آن ها دسترسی داشته باشید. خانههای ویلایی بسیاری در این مکان وجود دارد که شما میتوانید چند روز با آرامش کامل در این روستا خوش بگذرانید.

بلندترین طبقهی این آبشار تماشایی، 15 متر است و ارتفاع همهی طبقهها به 75 متر میرسد.آدرس آبشار لوه: آبشار لوه در 20 کیلومتری شهر گالیکش و در پنج کیلومتری جادهی اصلی گلستان-مشهد، در کنار روستای لوه قرار دارد. قدم گذاشتن در جاده و دل کندن از خانه و کاشانه، همهی آن چیزی است که به ما فرصت و مجال تجدید قوا خواهد داد. در این منطقه زمانی که برف و باران می بارد، احتمال آن که با حوادث طبیعی روبرو شوید زیاد است. در کنار این آبشار آلاچیق هایی فراهم آورده شده که در آن می توانید به استراحت بپردازید. وجود آلاچیقهای زیبا و چوبی در دورتادور این دریاچه موجب شده تا با آسودگی خاطر در این محیط استراحت کرده و از سکوت بیبدیل این طبیعت بکر لذت ببرید. در در مسیر نیز سد کبودوال را خواهید دید و میتوانید اندکی استراحت کنید و از دیدن آن حظ ببرید. اما این جنگل جزء خوش آب و هواترین مناطق شمالی ایران بوده که حتی اگر در تابستان ها به سراغ طبیعت آن بروید، از هوای خنک و مطلوب آن لذت خواهید برد و خبری از رطوبت زیاد و هوای شرجی نمی باشد. اگر می خواهید غذاهای شمالی را در سفر به جواهرده تجربه کنید، به راحتی می توانید در مورد رستوران های این منطقه تحقیق کنید و ببینید که کدام یک از آن ها غذاهای خوشمزه به شما می دهند. بوی طبیعت و جنگل شما را سرمست میکند و از خنکای سایه درختان لذت خواهید برد.

خوب است بدانید زیبایی های طبیعت پارک جنگلی گیسوم آنقدر زیاد است که بدون وجود تفریحات باز هم نهایت لذت را خواهید برد! در طول مسیر جاده ی جواهرده، آبشارهای فصلی و دایمی بسیاری وجود دارد که سبب جذابیت مسیر شده است، اگر خواستید می توانید چند دقیقه ای دم یکی از آبشارها بایستید و از مناظر ناب آن نهایت لذت را ببرید. در مسیر جواهرده آبشارهای دائمی و فصلی وجود دارد و به عنوان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری مسیر روستا شناخته می شود. یکی از آبشارهای زیبای این منطقه صفارود نام دارد و در 15 کیلومتری این جاده قرار گرفته است. آنچه لازم است که حتما همراه خودتان با سمت مراتع سرسبز شمال کشور ببرید کیسه برای جمع آوری ذباله های تولیدی خودتان است. یک بوستان جنگلی هم در فاصله 9 کیلومتری جاده جواهرده وجود دارد که پیشنهاد می کنیم حتما به سمت آن بروید. از آنجایی که هیچکس نمیداند که چشمه گل چقدر عمیق است و عمق مناطق مختلف آن مشخص نیست، شنا کردن در آن بسیار خطرناک است. البته زیبایی آبشار آب پری در پاییز نیز مثال زدنی است. البته باز هم لازم است بگوییم که در فصل های پاییز و زمستان آب و هوای این منطقه سرد است و بهتر است در دو فصل ابتدای سال به این منطقه سفر کنید. «پل پیروزی»، لقبی است که در طی جنگ جهانی دوم از سوی «چرچیل»، نخستوزیر وقت کشور انگلیس به پل ورسک، داده شد و در تیرماه سال 1324 هجری خورشیدی با پیشنهاد وزارت راه وقت ایران، به پل پیروزی تغییر نام یافت. البته نیاز است که تجهیزات کافی به همراه خود ببرید؛ چرا که آب و هوای این منطقه همیشه بارانی است و به همین دلیل، معمولاً هوا در شب های این منطقه سرد می شود.

راحت ترین راه استفاده از اقامتگاه هایی است که در این منطقه وجود دارد اما اگر به دنبال هیجان بیشتر هستید، به همراه وسایل کافی می توانید کمپ بزنید و لذت ببرید. بنابراین اگر زمان کافی دارید، بازدید از این منطقه را از دست ندهید. البته پوشش گیاهی به درختان و جنگل ها ختم نمی شود و اگر بالا کوه بروید، پوشش های گیاهی دیگری هم دیده می شود. غذاهای محلی این منطقه کباب ترش، میرزا قاسمی و باقالی قاتق هستند که در رستوران ها در اختیار شما قرار می گیرند. همچنین در این منطقه درختان زبانگنجشک، فندق، سیب ترش، گلابی، گردو، زرشک، آلوچه، ازگیل، آویشن، بابونه، میشگوش، شششاخ، گزنه، پرتقال و نارنگی هم وجود دارد. روستای لاویج در استان مازندران است و با جنوب غربی منطقه چمستان 20 کیلومتر فاصله دارد. بهترین فصل برای بازدید از جنگل گیسوم، فصل بهار است. به دلیل آنکه این روستا از ارتفاع بالایی برخوردار است، معمولا پاییز و زمستانهای پُر از برفی را سپری میکند، بنابراین سعی کنید نیمه دوم فصل پاییز و زمستان را برای سفر به این روستای تاریخی انتخاب نکنید. بر اساس خاطرات خود جمشید جوانشیر، در نیمه سال 1338 وقتی در ساحل در حال قدم زدن بود به فکر ساخت یک متل میافتد و چون چند قو در ساحل دیده بود نام متل قو را برای آن انتخاب میکند. مسافران از دور و نزدیک برای بازدید از مسجد آدینه با قدمت 700 سال به سمت روستای جواهرده در رامسر می آیند. برای رسیدن به کندلوس از محور کرج ـ چالوس که به سمت چالوس حرکت کنید 7 کیلومتر بعد از مرزن آباد به دوراهی کجور می رسید. 1324: رویارویی قوای دولتی با فرقهی دموکرات آذربایجان که از راه ماسوله میخواستند به گیلان وارد شوند. راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده است به منظور حفاظت از محیط زیست، طبیعت بکر و میراث معنوی ماسوله و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و دخل و تصرف، با دخالت سازمان حفاظت از محیط زیست و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله در چندین دههی گذشته از سمت استان گیلان حفاظت شده است (شرفی ماسوله، فرهاد و فروغی ماسوله، ناصر (1372)، شهر من ماسوله، شهرداری ماسوله).

2- جهتگیری شهر به سمت جنوب وجنوب شرقی و سازگار با شیب طبیعی زمین که منجر به بیشترین استفاده از گرمای خورشید در زمستانهای سرد و برفی ماسوله شده است. بعد از یک راهپیمایی کوتاه به مسیر انتهایی آبشار خواهید رسید، این مسیر سنگفرش شده است و طی کردن آن خیلی ساده خواهد بود. امکانات آبشار آب پری شامل خوشمزگیهایی میشود که حوالی آبشار پیدا خواهید کرد. این شهر با شهرت جهانی خود و تعداد زیاد گردشگرانی که هر سال به آن سفر میکنند، تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد استان گیلان میگذارد. گورهای تاریخی گبری را میتوان یکی دیگر از آثار تاریخی و مکانهای دیدنی روستای جواهرده دانست که در حدود 2 تا 3 هزار سال قدمت دارد. یادتان نرود که برای بازدید از آبشارها باید مسیری طولانی را پیادهروی کنید. حتی در فصل تابستان هم شب ها هوا به قدری سرد است که برای کمپ زدن باید وسایل زیادی را همراه خود داشته باشید. یکی دیگر از بخش های دیدنی که در جواهرده وجود دارد، بازار محلی آن است. نوعی خاک خاکستری رنگ عایق عایق حرارتی و رطوبتی خانهها است که هر چقدر بیشتر پا بخورد، به عایق با کیفیتتری تبدیل خواهد شد. این تله کابین در نزدیکی شیطان کوه قرار دارد و در کنار بام سبز لاهیجان واقع شده است. به این خاک فوش گفته میشود و به نظر میرسد که استفاده از بام خانهها به عنوان مسیر عبور و مرور به هر چه بیشتر عایق کردن سقف خانههایشان کمک میرساند. تمام این مسائل باعث شده تا سی دشت گیلان به عنوان یک مکان محبوب برای طبیعتگردان در نظر گرفته شود. فصل پاییز در این منطقه، لباسی رنگارنگ به تن درختان میکند و قاب آبشار و طبیعت حوالی آن را بیش از پیش دیدنی میکند.

اگر در فصل بهار به این روستا بروید، روستایی خواهید دید که همواره هوایی مه گرفته دارد و غرق شده در ابرها است. از طبیعت بکر آن گرفته تا مه گرفتگی در این منطقه همگی از سوژه های عکاسی هستند. ماسوله به دلیل قرارگیری در منطقهی مرتفع، در بیشتر روزهای زمستان سفیدپوش بوده و در بیشتر ایام سال هالهای از مه دور تا دور آن را فرا گرفته است که جلوهای شگفتانگیز و چشمنواز به این شهر تاریخی میبخشد. در سایر فصل های سال با آب و هوای سرد روبرو می شوید که ممکن است لذت سفر را برای شما کمتر کند. جایی که از آلودگیهای نوری شهر و روستاها به دور است و با کیفیت بهتری میتوان آسمان و ستارهها را دید. برای دسترسی به این روستا باید خودتان را از هر جایی که هستید، به رامسر برسانید. بد نیست بدانید که افراد محلی در طول مسیر عسل طبیعی، ترشی، مربا و صنایع دستی خود را به فروش میرسانند. مراتع و قلههای زیبایی در روستای جواهرده واقع شدهاند و یک مکان خوب برای تفریح به شمار میروند. این منطقه در تابستان خنک است و محلی برای ییلاق خواهد بود. گیلان در زمان های گذشته به دو منطقه بی یه پس یا گیلان غربی و بی یه پیش تقسیم شده بود و فومن نیز تا سالها مرکز گیلان غربی بوده است که همین امر سبب شده تا قلعه مستحکمی برای دفاع از آن منطقه احداث شود.

به غیر از آبشار صفارود چندین جشمه دیگر به نام های سلیمان، برشی و کوه کنین وجود دارد که هر کدام می تواند آب آشامیدنی بخشی از روستای جواهرده در رامسر را تامین کنند.در زمان های گذشته اهالی این روستا آب این چشمه را به داخل جواهرده هدایت کرده اند تا منبع آبی روستا باشد. چرا که می توانید صنایع دستی زیبا یا ترشی های خوشمزه تهیه کنید و آن را به دیگران هدیه کنید. این رستوران دارای دو طبقه است که در یک باغ بسیار زیبا و بزرگ قرار گرفته است. لازم به ذکر است که افراد این روستا بسیار خونگرم و مهماننواز هستند. تجربه پل معلق که انگار از دل انیمههای ژاپنی بیرون آمده در هر صورت شگفت انگیز است حالا تصور کنید که در نمک آبرود با آن طبیعت زیبا پل معلق را امتحان کنید؛ نتیجه حتما به یاد ماندنی خواهد شد. این دشت بین 4 کوه محاصره شده و از ضلع جنوب غربی به کوه الموت میرسد که یکی از بلندترین کوههایی است که این دشت را محاصره کرده است. در قرن هشتم هجری مصادف با قرن چهاردهم میلادی، مردمی که در کهنه ماسوله اسکان داشتند به همراه جمعی دیگر از مردمان از نقاط مختلف به مکان کنونی ماسوله کوچ کرده و در آنجا اقامت گزیدند. نام ماسوله یا با تلفظ اصلی «Mooslah» به زبان تالشی از سدهی هشتم و نهم هجری به بعد به همین صورت کنونی خود کاربرد دارد. آنچه صحیحتر به نظر میرسد این است که: با توجه به شباهت نام ماسوله با نام ماسال (شهری در نزدیکی ماسوله) و روستایی به نام ماسوله خانی در شهرستان ماسال و نیز با توجه به اینکه ابتدا این نام مربوط به کهنه ماسوله یا ماسولهی قدیم که به زبان تالشی (Knah mooslah) تلفظ میشود بوده است، هستهی اصلی مردم ماسوله که از کهنه ماسوله به 8 کیلومتر پایینتر جابهجا شدهاند، مانند مردم ماسال تالش (تیره آریایی ساکن در البرز غربی) بودهاند.

گم شدن در جنگل یکی از خطرهای اصلی این نوع تفریح است و شما را به دردسر جدی می اندازد. این آب بندان در جنوبی روستای شموشک قرار گرفته و محوطه آن را دور تا دور جنگلی سرسبز فراگرفته است. اسم این جنگل و ساحل از روستای همان حوالی برداشته شده و به خاطر داشتن امکانات رفاهی برای گردشگران، مثل پارکینگ، رستوران و اتاق اجاره ای، و از طرف دیگر کنار هم بودن جنگل و ساحل دریا، مقصد محبوبی برای توریست هاست. این مسیر به دلیل سخت بودن به افراد غیر حرفه ای پیشنهاد نمی شود . راستی تا جای ممکن تنهایی به دل جاده اسالم به خلخال نزنید. وجود دریاچهای به نام قو در دل طبیعت چشمنواز جاده جواهرده، همانند نگینی میدرخشد. این در حالی است که امروزه این برکه به دریاچهای مصنوعی تبدیل شده و در بین آن میتوان جزیرهای را مشاهده کرد که ساختمانی کوچک در آن قرار دارد.همچنین درون شیطان کوه، آبشار مصنوعی ساخته شده است که آب آن را از استخر لاهیجان، تامین میکنند. آبشار گزو یکی از بهترین گزینهها برای یک پیمایش یک روزه در این جنگل و عبور از بخشهای مختلف این جنگل زیبا است. ماسوله از سه جهت شمال، جنوب و غرب رو به سوی کوه داشته و از سمت شرق در راستای درههایی زیبا و تماشایی قرار میگیرد. زمانی که از رامسر به سمت جاده جنت رودبار حرکت کنید، پس طی نمودن مسافتی در حدود 2 کیلومتر، روستاهای گانگسر و پیازکش را پشت سر میگذارید، سپس به یک جاده سه راهی میرسید. بیشتر خانههای ماسوله دو طبقه ساخته شدهاند و در میانشان منازل یک یا سه طبقه کمتر دیده میشوند. پس از این که در پارکینگ مورد نظر اتومبیلتان را پارک کردید می بایست از پله ها پایین بروید و وارد جنگل یا بهتر است بگوییم بهشت صفارود شوید.