سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیجی مگ

نظر


ژنژیویت وضعیتی است که در آن ریشه دندان ها به دلیل از بین رفتن بافت لثه نمایان می شود. این وضعیت یک مشکل رایج در افراد مسن است. گاهی اوقات جوانان ممکن است دچار این مشکل شوند. هنگامی که لثه آسیب می بیند، سوراخ های عمیقی به نام فضاها یا پاکت ها بین لثه و دندان ظاهر می شود. این ترک ها به محل رشد باکتری ها تبدیل خواهند شد. در صورت عدم درمان، این مشکل می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

التهاب لثه می تواند برای فرد دردناک باشد و ظاهر او را تحت تاثیر قرار دهد. اما امروزه این مشکل با استفاده از خدمات دندانپزشکان متخصص بیماری های پریودنتال قابل درمان است. برای درمان بیماری لثه باید در اسرع وقت به بهترین متخصص پریودنتیست مراجعه کنید.

چه چیزی باعث التهاب لثه می شود؟

بیماری لثه: بیماری لثه یا بیماری پریودنتال در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود و باعث تخریب بافت لثه و استخوان نگهدارنده دندان می شود. بیشتر اوقات، بیماری لثه علت عقب‌رفتگی لثه است.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شدید: در این حالت مینای دندان فرسایش می یابد. این وضعیت می تواند منجر به تحلیل رفتن و عقب نشینی لثه شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: بی توجهی به بهداشت روزانه دهان و دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و دهانشویه می تواند منجر به تجمع باکتری ها در خط لثه و زیر فضای بین دندان ها شود.

دندان قروچه: ساییدن یا ساییدن دندان ها به هم (براکسیسم) اغلب می تواند باعث فشار بیش از حد بر روی دندان های شما شود. این شرایط می تواند باعث پوسیدگی و عقب نشینی لثه ها شود.

دندان‌های کج و نامرتب: وقتی دهان بسته است دندان‌ها را صاف نمی‌کند این وضعیت فشار زیادی به لثه و فک وارد می‌کند بنابراین فشار وارد شده در نهایت کوچک شده و توده را کاهش می‌دهد.

استفاده از بریس یا دندان مصنوعی: می تواند فشار زیادی بر خط لثه وارد کند و به بافت آسیب برساند. بنابراین در بیشتر موارد فرسایش و کاهش لثه در نتیجه این شرایط قابل تشخیص است.

استفاده از تنباکو: استفاده از محصولات تنباکو می تواند آسیب جدی به دهان وارد کند. به این ترتیب سینه ها به مرور زمان کوچک شده و پوسیده می شوند.

شرایط ژنتیکی: برخی افراد به دلیل شرایط ژنتیکی بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند. بنابراین، بسیاری از موارد تحلیل لثه با شرایط ژنتیکی مرتبط است.

علائم و نشانه های التهاب لثه

مشکل التهاب لثه به تدریج پس از سال ها در بیمار ایجاد می شود. تغییرات ناشی از بیماری لثه بسیار کند است و به همین دلیل در بسیاری از موارد بیماران متوجه از دست دادن و از دست دادن آن نمی شوند. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله Odontoblast چیست را مطالعه کنید.

دندان ها بلندتر از حد معمول به نظر می رسند

لق شدن دندان ها

حساسیت دندان

کانال ریشه دندان

تغییر رنگ عین

علائم التهاب لثه

فاصله و فاصله بین دندان ها را افزایش دهید

تیز بودن دندان ها در خط لثه

پوسیدگی دندان زیر خط لثه

لثه های قرمز، متورم یا ملتهب

خونریزی لثه

بوی بد دهان در کودکان یا بزرگسالان

درمان التهاب لثه

در مواردی که مشکل خفیف باشد، متخصص لثه با تمیز کردن عمیق ناحیه آسیب دیده مشکل را درمان می کند. به این ترتیب تمیز کردن عمیق دندان ها یا جرم گیری دندان ها و صاف کردن سطح ریشه انجام می شود. هدف از این درمان حذف پلاک و جرمی است که در طول دندان ها و خط لثه ایجاد شده است.

در مواردی که مشکل جدی است و امکان درمان آن با لایه برداری و صاف کردن سطح ریشه وجود ندارد، متخصصین ما از جراحی لثه برای درمان بیمار استفاده می کنند. ایجاد مشکلات حاد در این زمینه می تواند باعث تحلیل استخوان و ایجاد حفره های عمیق (جیب) بین لثه و دندان شود و تنها از روش های جراحی می توان برای درمان این بیماری ها استفاده کرد. جراحی لثه با لیزر نیز روشی جدید برای مقابله با بیماری لثه یا ناهمواری لثه است.

روش درمان ورم لثه با جراحی

پیوند بافت لثه: امروزه از سه روش اصلی برای پیوند دندان استفاده می شود.

در روش اول بافت پیوند مورد نیاز از ناحیه زیر سقف دهان برداشته شده و به محل جدید پیوند زده می شود. بنابراین، در بیشتر موارد، کل قسمت در معرض ریشه دندان با بافت همبند پوشیده شده است. چند هفته طول می کشد تا بافت در ناحیه جدید بهبود یابد و پس از این مدت بخیه های بیمار (در صورت لزوم) برداشته می شود.

روش دیگری که می توان برای پیوند بافت استفاده کرد، پیوند آزاد لثه نام دارد. برای این منظور، جراح بافت مورد نیاز را مستقیماً از بالای دهان (به جای بافت زیر سطح دهان) آماده می کند. بقیه مراحل درمان با این روش شبیه پیوند بافت پیوندی است.

در روش سوم، متخصص از ساقه های پیوند برای پیوند لثه استفاده می کند. در این روش اگر بافت لثه به اندازه کافی در اطراف ناحیه آسیب دیده وجود داشته باشد، متخصص لثه از بافت لثه مجاور برای جایگزینی سقف دهان استفاده می کند.

پیوند بافت لثه

عملیات کاهش عمق جیب:

در طول درمان جراح بافت لثه آسیب دیده را از دندان خارج می کند. سپس باکتری های مضر از حفره (پوسته) خارج می شود و در نهایت بافت لثه را با بخیه بر روی ریشه دندان قرار می دهد.

راهنمای جراحی ترمیمی استخوان:

در مواردی که استخوانی که از دندان ها حمایت می کند به دلیل ساییدن و عقب نشینی به شدت آسیب دیده باشد، متخصصین ناخن ممکن است از جراحی پیوند استخوان برای درمان بیمار استفاده کنند. در طی این درمان، جراح ابتدا ضایعات پوسیده دندان را برمی دارد و نواحی زیر آنها را از عفونت باکتریایی پاک می کند. سپس جراح با استفاده از ابزارهای خاصی مانند بافت، آرایش مخصوص یا موارد مشابه دیگر بدن را حرکت می دهد تا استخوان را ترمیم کند و بافت آسیب دیده را در جای خود بازگرداند. پس از انجام این مرحله جراحی، جراح آبسه را به موقعیت اولیه خود بر روی ریشه دندان برمی گرداند و از بخیه برای ثابت نگه داشتن آن استفاده می کند.

جویدن روکش:

گاهی اوقات تمیز کردن عمیق یا جراحی ممکن است به درمان التهاب لثه کمکی نکند. در این موارد، متخصص بیماری های لثه ممکن است از روکش لثه برای بیمار استفاده کند. بنابراین در درمان مشکلات التهاب لثه، در مواردی که تمیز کردن عمیق دندان یا جراحی موثر نباشد، روکش لثه جایگزین مناسبی برای لثه است. روکش لثه (موجود به رنگ اکریلیک یا سیلیکون) یک وسیله دندانپزشکی متحرک است که می تواند توسط بیمار برای اهداف زیبایی و ساختاری در شرایط رکود و تحلیل لثه استفاده شود. این مقاله را بخوانید: در مورد بریس در ارتودنسی

قابلیت آنالیز لثه پس از کاشت

تحلیل لثه پس از کاشت دندان می تواند در کوتاه مدت یا طولانی مدت رخ دهد. اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نکند، در دراز مدت تحلیل لثه ایجاد می شود. همچنین اگر بدن بیمار نسبت به کاشت ایمپلنت واکنش نشان دهد و این ارتباط را رد کند، در کوتاه مدت پس از کاشت ایمپلنت دچار تحلیل لثه خواهد شد. در 95 درصد موارد ایمپلنت موفقیت آمیز بوده و بیمار هیچ گونه حساسیت و واکنشی به این جسم خارجی نخواهد داشت. در برخی موارد آسیب به اعصاب و عروق خونی لثه در حین کاشت ایمپلنت باعث تشدید عارضه تحلیل لثه می شود.

چگونه فرآیند بازرسی را متوقف کنیم؟

بهترین درمان برای همه بیماری ها پیشگیری است. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، می توانید به اقدامات ساده ای مانند این در زندگی روزمره خود توجه کنید:

مراقبت مناسب از دهان

با استفاده از مسواک نرم مسواک بزنید.

بهترین راه تمیز کردن

ترک سیگار

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل

در شب از محافظ دهان استفاده کنید

اخرین حرف

توجه به سلامت دهان و دندان یکی از مهم ترین فعالیت های روزمره هر فرد است. CDA تخمین می زند که بیماری های پریودنتال مانند ژنژیویت مسئول تقریباً 70 درصد از دست دادن دندان در بزرگسالان است. زمانی که بافت لثه کافی برای حمایت از ریشه دندان وجود نداشته باشد، دندان آسیب پذیرتر می شود و می تواند لق و لق شود. در موارد شدیدتر ژنژیویت، برای نجات دندان ها قطعاً به جراحی های پیشرفته لثه نیاز است. در این مقاله سعی می کنیم بیشتر با این بیماری آشنا شویم و به فکر پیشگیری و درمان آن باشیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد. نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منبع مقاله:  https://realtimedentist.com/1400/02/بهترین-دندانپزشکان-در-تهران/