سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیجی مگ

نظر


فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی در واقع یکی از فناوری های اساسی توانبخشی است و در توانبخشی نقش دارد.

هدف اصلی فیزیوتراپی بهبود عملکرد، افزایش دامنه حرکتی، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری عضلات، استقامت عضلانی، بهبود کیفیت زندگی فرد، بهبود وضعیت راه رفتن و در نهایت بهبود عملکرد کلی فرد است.

هر چیزی که مربوط به جابجایی افراد باشد مربوط به فیزیوتراپی است و می تواند شامل شود.

بر اساس دانش آناتومی، فیزیولوژی، بیماری ها و پیچیدگی های حرکت، حرکت درمانی یک برنامه درمانی برای بیماران ایجاد می کند که شامل:

تمرینات درمانی برای بهبود تحرک بیمار

درمان های دستی

استفاده از ابزارهای خاص، دستگاه های الکتروتراپی

و سایر تجهیزات لازم برای بهبودی بیمار

فیزیوتراپیست کیست و چه می کند؟

فیزیوتراپیست متخصص حرکات بدن است که به علوم موجود آناتومی، فیزیولوژی و حرکت شناسی ( حرکت شناسی) تسلط دارد و قادر است بیماری ها و مشکلات ناشی از آن ها را بشناسد و بهترین برنامه درمانی را برای آسیب دیدگان در نظر بگیرد. برای رسیدن به اهداف زیر.

قدرت عضلانی بیشتر

استقامت عضلات بیشتر

انعطاف بدنی بیشتر

عملکرد بهتر است

سطح فعالیت بهتر

فیزیوتراپی برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

علم فیزیوتراپی همانطور که گفته شد چون تمام بیماری های مربوط به حرکت و هر آنچه را که برای حرکت لازم است در نظر می گیرد پس دسته بندی بیماری های مختلف را شامل می شود که عبارتند از:

بیماران ارتوپدی

بیماران عصبی

بیماری های تنفسی و قلبی

بیماری های روماتیسمی و پوستی

مشکلات مربوط به کف لگن

بیمارانی که نیاز به بستری شدن دارند (بعد از بارداری، جراحی و غیره)

فیزیوتراپی برای سوختگی

فرزندان

 

 

ورزش درمانی در بیماران ارتوپدی

دسته اصلی که در آن از فیزیوتراپی استفاده می شود، دسته بیماران ارتوپدی است و برای تمامی بیمارانی که مشکلات کمر و مشکلات عضلانی دارند مفید و موثر است.

فیزیوتراپی در بیماران عصبی

آنها شامل بیماری های سیستم عصبی و در واقع بیماری های مربوط به سیستم عصبی هستند که بر فعالیت انسان تأثیر می گذارند، مانند

HANIM

پارکینسون

سرباره

شوکه شدن

آسیب ستون فقرات

فیزیوتراپی برای بیماران تنفسی و قلبی

فیزیوتراپی در بیماری های تنفسی و قلبی عروقی نیز کاربرد دارد از آنجایی که بیماری های قلبی و تنفسی در واقع روی تنفس و ظرفیت فرد تاثیر می گذارد و به طور کلی ظرفیت و عملکرد قلب فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، فیزیوتراپی می تواند در این فرد موثر باشد.

برخی از فواید و اهداف آن برای بیماران تنفسی و قلبی عبارتند از:

افزایش ظرفیت ریه

بهبود وضعیت سیستم تنفسی

تقویت عضلات تنفسی

توانبخشی قلبی

فیزیوتراپی در بیماران مبتلا به روماتیسم و ??پتوز

دسته دیگری که فیزیوتراپی می تواند بسیار موثر آن را درمان کند، آرتروز و بیماری های پوستی است.

بیماری روماتیسمی در واقع گروهی از بیماری‌های خودایمنی است که عمدتاً مفاصل بدن را درگیر می‌کند و می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز درگیر کند، اما مهم‌ترین مکان آن مفاصلی است که مستقیماً حرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

فیزیوتراپی می تواند در تعدادی از بیماری های پوستی که حرکت را محدود می کنند (مانند اسکلرودرمی) موثر و مفید باشد.

فیزیوتراپی اتاق زیر شیروانی

فیزیوتراپی همچنین می تواند به مشکلات کف لگن کمک کند، از جمله:

بیماری زنان

بیماری های افراد

مشکلات جنسی

مشکلات مربوط به بی اختیاری ادرار و مدفوع

و هر گونه مشکل مربوط به لگن و اندام تناسلی.

فیزیوتراپی در بیمارانی که نیاز به بستری شدن دارند

فیزیوتراپی می تواند در مواردی مانند بعد از بارداری، عمل و غیره نیز موثر باشد. کسانی که زایمان می کنند یا تحت عمل جراحی قرار می گیرند قطعا به آن نیاز دارند.

در واقع این وضعیت از جمله مشکلاتی است که فیزیوتراپی می تواند در بیمارانی که نیاز به بستری شدن دارند برطرف کند.

فیزیوتراپی برای سوختگی

بیماران سوختگی از دیگر بیماری هایی هستند که می توانند تحت تاثیر فیزیوتراپی قرار گیرند.

در بیماران مبتلا به شرایط التهابی و التهابی، پوست آسیب دیده است، وضعیت بافت نرم می تواند بسیار متفاوت باشد و بافت نرم ممکن است کوتاه شود. از طرف دیگر، بافت اضافی یا بافت اسکار ایجاد شده می تواند حرکت مفصل را محدود کند.

بیماران سوختگی نیاز زیادی به فیزیوتراپی دارند.

فیزیوتراپی کودکان

گروه دیگری از بیمارانی که نیاز به فیزیوتراپی دارند کودکان هستند که می تواند به آنها در مشکلات زایمان یا مشکلاتی که در دوران نوزادی متولد شده یا رخ داده کمک کند.

برخی از این موارد عبارتند از:

مشکلات ارتوپدی

مشکلات عصبی

مشکلات روحی و روانی

فواید فیزیوتراپی

مهمترین فایده فیزیوتراپی رساندن فرد به کیفیت زندگی بهتر، رساندن فرد به سطح بهینه عملکرد ممکن (نه لزوما به سطح مطلوب که برای همه افراد است) و توانایی است. بهبود عملکرد و بهبود حرکت در نهایت باعث بهبود کیفیت زندگی فرد می شود.

بنابراین، هم افراد سالم می توانند از مزایای فیزیوتراپی (برای جلوگیری از آسیب و حفظ اوج عملکرد) بهره مند شوند و هم افرادی که به نوعی آسیب های خاصی را تجربه کرده اند. (برای بازگشت به بالاترین سطح عملکرد و فعالیت خود)

فیزیوتراپی می تواند در درمان و پیشگیری از آسیب ها بسیار مفید باشد. همچنین برای جلوگیری از صدمات در افراد با شرایط خاص مفید است.

روش ها و تکنیک های درمانی در فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست نیز مانند سایر مشاغلی که جعبه ابزار دارند، جعبه ابزاری دارد که با توجه به شرایط و بیماری فرد، می تواند از جعبه ابزار خود برای درمان افراد کم کم استفاده کند.

در این جعبه ابزار، مهم ترین نکته این است که فرد تصمیم می گیرد یک برنامه درمانی داشته باشد و بسته به اینکه از چه روش هایی استفاده می کند، از کدام برنامه درمانی برای هر بیماری استفاده کند.

تمرینات درمانی

اولین و مهمترین این تکنیک ها ورزش درمانی است.

به عبارت دیگر، فیزیوتراپ تمریناتی را برای بهبود حرکت، دامنه حرکتی، قدرت عضلانی، مفاصل و اعضای بدن ساخته و آموزش می دهد و بسته به شرایط هر فرد این فعالیت ها را به عنوان درمان ارائه می دهد.

 

روان درمانی

روش بعدی که بخشی از جعبه ابزار فیزیوتراپی است، درمان دستی است. به این معنی که فیزیوتراپیست در برخی نقاط علاوه بر استفاده از وسایل دیگر باید از دستان خود و تکنیک های دستی، ماساژ و موبیلیزاسیون و ... برای کمک به حرکت، قدرت و دامنه حرکتی استفاده کند. این به سرعت برای فرد ایجاد می شود، بنابراین بخش مهمی از درمان است.

الکتروتراپی

برخی از دستگاه ها در الکتروتراپی گنجانده شده اند. الکتروتراپی شامل استفاده از وسایلی است که به بهبود و تسریع التیام کمک می کنند. آنها درد را کاهش می دهند و التهاب را بهبود می بخشند و باعث بهبودی می شوند که شامل طیف وسیعی از ابزارها است.

سایر تکنیک ها و ابزارها

تعدادی ابزار دیگر نیز وجود دارد. ابزارهای دستی مانند سوزن خشک، ضربه زدن یا هر تعداد تکنیک دیگری که فیزیوتراپ تصمیم می گیرد بر اساس مسائل هر فرد استفاده کند یا نه.

آیا قبل از شروع فیزیوتراپی رادیوگرافی یا ام آر آی ضروری است؟

نه، نه لزوما، این دو متقابل نیستند. البته در بیشتر موارد پزشک بیمار را برای عکسبرداری با اشعه ایکس یا ام آر آی می فرستد و در نهایت فیزیوتراپی تجویز می شود تا بهتر مشخص شود که آیا آسیبی به استخوان ها، بافت های نرم یا ماهیچه ها وارد شده است یا خیر. بیمار

در بسیاری از موارد که تشخیص بسیار آسان‌تر است و در واقع علائم آنقدر واضح است که پزشک نیازی به عکس‌برداری نمی‌بیند، می‌تواند مستقیماً فرد را برای درمان به فیزیوتراپی ارجاع دهد.

جلسات فیزیوتراپی چقدر طول می کشد؟

مدت جلسات فیزیوتراپی باید متناسب با وضعیت بیمار و فردی باشد.

مدت زمان فیزیوتراپی در بیماران عصبی

در بیماران عصبی این زمان طولانی تر است. از آنجایی که این بیماران مشکلات حرکتی شدیدی دارند و به سرعت خسته می شوند و بیشتر درمان آنها شامل ورزش و این گونه اقدامات است، به زمان بیشتری نیاز دارند.

بنابراین دوره توانبخشی برای این افراد می تواند حداقل 1 ساعت و حداکثر 2 ساعت و 30 دقیقه طول بکشد.

مطالعه از رفرنس: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-فیزیوتراپی-شیراز