سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیجی مگ

نظر


مکمل‌های بدنسازی بخشی از یکی از مهم‌ترین پروتئین‌ها و ویتامین‌های مورد استفاده اکثر بدنسازان در ورزش برای افزایش سایز عضلات می‌باشند، انواع مختلفی دارند و با توجه به غذایشان طیف وسیعی از آن‌ها وجود دارد. این مکمل ها تقویت کننده هستند و در ارتباط با عضله سازی و تقویت عضلات استفاده می شوند. اما مصرف این مکمل ها بسته به نحوه واکنش سیستم ایمنی ورزشکار به این عوارض می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

مکمل های بدنسازی به دلیل ترکیباتی که دارند، در صورت استفاده بیش از حد می توانند بر بدن ما تأثیر بگذارند. استفاده بیش از حد از این مواد در نهایت می تواند منجر به عواقب جبران ناپذیری شود. یکی از شایع ترین عوارض جانبی ریزش مو و رشد بیش از حد مو پس از مصرف مکمل های ورزشی است.

مکمل بدنسازی چیست؟

مکمل بدنسازی یک مکمل غذایی برای ورزشکاران و بدنسازانی است که می خواهند توده عضلانی بسازند. در حالی که این مکمل ها باعث افزایش وزن و عضله سازی می شوند، درصد چربی بدن را نیز کاهش می دهند. همچنین قدرت بدنی را افزایش می دهد و ورزش را تسهیل می کند.

آیا مکمل های بدنسازی باعث ریزش مو می شوند؟

مکمل های ورزشی مانند شیک های پروتئینی، کراتین و مکمل های هورمون رشد حاوی اجزایی هستند که مسئول افزایش تستوسترون در بدن مردان هستند. افزایش سطح تستوسترون منجر به افزایش توده عضلانی مورد نظر مردان می شود. از طرف دیگر، دی هیدروتستوسترون (DHT) را افزایش می دهد. DHT هورمونی است که در صورت وجود بیش از حد باعث از بین رفتن فولیکول های مو می شود. بنابراین، سطوح بالاتر DHT منجر به ریزش مو و طاسی می شود.

استفاده از مکمل های بدنسازی می تواند باعث رشد موهای ناخواسته شود

مکمل های بدنسازی مانند پروتئین، کراتین و مکمل های هورمون رشد حاوی موادی هستند که مسئول افزایش سطح تستوسترون در بدن مردان هستند. افزایش تستوسترون باعث رشد مو می شود.

تاثیر مکمل های ورزشی بر ریزش مو

1. ریزش مو و پروتئین سرم

پروتئین برای هورمون رشد مهم است. اما برخی از مواد موجود در برخی از شیک های پروتئینی می توانند باعث ریزش مو شوند. این شامل پودرهای آب پنیر تقلبی حاوی هورمون های رشد یا پروتئین های آب پنیر حاوی آمینو اسیدهای شاخه دار است.

2. ریزش مو و کراتینه

کراتین از نظر علمی برای تقویت ماهیچه ها ثابت شده است. در واقع کراتین مستقیماً به فولیکول های مو حمله نمی کند. اما باعث افزایش میزان تستوسترون در جریان خون می شود. در نتیجه چیزی به نام DHT تولید می شود که نشان داده شده است که ریزش مو را در افرادی با سابقه خانوادگی طاسی تسریع می کند.
 برای اطلاع از قیمت پودر ریل گینز یونیورسال نوتریشن کلیک کنید.

3. ریزش مو و مکمل های غذایی حاوی DHEA

بخش دیگری از یک رژیم غذایی سالم ورزش است، مواد مغذی زیادی وجود دارد. افزایش قدرت عضلانی و تقویت سیستم ایمنی از فواید آن است. همچنین، DHEA اغلب در بدن برای تحریک متابولیسم استفاده می شود. مکمل های DHEA مانند کراتین به طاسی با الگوی مردانه کمک می کند. به عبارت دیگر نحوه ایجاد آلوپسی آندروژنیک نیز به همین صورت است. DHEA باعث افزایش میزان تستوسترون در خون می شود که منجر به ریزش مو در مردان مبتلا به طاسی با الگوی مردانه می شود.

عوارض جانبی مکمل های بدنسازی

مکمل‌های بدنسازی می‌توانند احساس متفاوتی در شما ایجاد کنند و گاهی اوقات باعث آسیب‌های جدی می‌شوند، مانند:

سرکوب تعادل طبیعی تستوسترون در بدن

رشد غیر طبیعی سینه در مردان به نام ژنیکوماستی شناخته می شود.

سطوح بالای کلسترول منجر به حملات قلبی و سکته می شود.

آسیب کبد و کلیه

باعث مشکلات قلبی شود

کلسترول خوب را کاهش می دهد

باعث عفونت شود

گلوکز خون افزایش می یابد

ایجاد آکنه و پوست چرب روی پوست

مردان تعداد اسپرم پایینی دارند

پیدایش ویژگی های مردانه در زنان و ایجاد مشکلات جنسی در زندگی

اختلالات روانی و اعتیاد به محصولات تقلبی و نامناسب.

راه های جلوگیری از ریزش مو و موهای زائد در بدنسازی

برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت مو، حتما از مولتی ویتامین یا مکمل های غذایی برای جبران کمبود ریزمغذی های مهم استفاده کنید.

دوباره روی استراحت و خواب کافی تمرکز کنید. کم خوابی در دوران بدنسازی باعث بروز مشکلاتی در عملکرد سلولی و در نتیجه نازک شدن موها می شود.

سعی کنید تا حد امکان از مصرف مکمل های تستوسترون خودداری کنید. تستوسترون باعث به هم ریختگی هورمون ها می شود که در نهایت باعث ریزش مو و موهای زائد می شود، بنابراین بهتر است به طور کلی مصرف آن را متوقف کنید.

دوز مکمل ها و داروها را بدون تجویز پزشک افزایش ندهید. زیرا عوارض جدی دارد و یکی از آنها ریزش موی زیاد و رشد زیاد مو است.